V oblasti e-commerce se setkáte se dvěma pojmy, jež oba zahrnují externí proces plnění objednávek, dropshipping a 3PL fulfillment. Možná vás napadne, že se jedná o stejné nebo velmi podobné logistické služby, ale není tomu tak. Dropshipping, stejně jako 3PL fulfillment, sice umožňují e-shopům nechat si zasílat produkty zákazníkům třetí stranou, ale obě služby jsou zcela odlišné. V tomto článku vám ozřejmíme jejich rozdíly a přednosti. Pomůžeme vám se rozhodnout, která ze služeb je pro vaše podnikání ta správná.
Co je 3PL fulfillment?
3PL fulfillment nabízí externí a komplexní outsourcing logistiky pro váš e-shop. Vaše zboží je přijímáno, kontrolováno a následně uskladněno na skladě vámi vybraného fulfillment partnera. Fulfillment se stává vaším obchodním partnerem, který přichází s návrhy a řešeními pro bezchybné a precizní plnění objednávek. Váš úspěch je totiž i jeho úspěchem. 3PL přejímá kompletní agendu skladu, od příjmu a uskladnění zásilek až po balení zásilek a jejich doručení zákazníkům. Obsáhlý řetězec dílčích kroků – od chvíle, kdy si zákazník objedná zboží na e-shopu až do momentu, kdy doručený balík rozbaluje – je plně v režii fulfillment partnera. Tyto služby se nazývají 3PL fulfillment , nebo-li outsourcing logistických služeb třetí stranou.
Pro koho je 3PL vhodná volba?
3PL je vhodnou službou pro e-commerce prodejce, který nemá vlastní sklad, ale chce si ponechat vlastní zásoby. Je skvělou volbou pro prodejce, kteří jsou si jisti rychlým obratem zboží. Je to ideální volba pro e-shopy, které chtějí využít širokých možností fulfillmentu – včetně doprovodných služeb jako jsou 3D tisky, personalizace zásilek, diskrétní balení a jiné.
Co je dropshipping?
V systému dropshipping nabízí e-shop (prodejce) k prodeji produkty, které jsou baleny a doručovány přímo výrobcem nebo distributorem. Prodejce uzavřel smlouvu s výrobcem, aby objednávky zasílal přímo zákazníkům e-shopu. V tomto modelu tedy pro e-shop neexistují náklady na uskladnění. Kompromisem je, že výrobce bude prodejci účtovat vyšší velkoobchodní cenu za každou položku. To proto, že je k dispozici skladem. Přestože prodejce nenakoupil žádné výrobky, zvenku to vypadá tak, že své výrobky sám doručuje. Prodejce se stará o marketing a zákaznický servis, zatímco výrobce poskytuje skladové a přepravní služby.
Pro koho je dropshipping vhodná volba?
Využití dropshippingu je skvělé pro prodejce, kteří nemají kapitál na nákup zásob nebo nechtějí investovat do skladování a logistiky. Je to skvělý způsob zajištění dopravy pro začínající podnikatele, kteří budují své obchodní portfolio. Může to být vynikající způsob, jak nabídnout širší výběr produktů. Může to být také cesta, jak s nízkým rizikem otestovat nový produkt. Zjistit, zda se bude prodávat natolik, aby se vyplatilo jej zavést do skladu.
Shrnutí rozdílů
Pro koncového zákazníka jsou obě metody nerozeznatelné. Z obchodního hlediska je tedy zapotřebí zvážit přednosti jedné a druhé alternativy. A zároveň promyslet povahu a strategii vašeho e-commerce podnikání. Pojďme si tedy zásadní rozdíly rekapitulovat.
- Dropshipping je kompromisem mezi výdaji a ziskovou marží z každého prodeje. Když uzavřete dohodu o drop hippingu s výrobcem nebo distributorem, nepotřebujete rozpočet pro skladovací prostory a nákup zboží na sklad. V případě 3PL partnerství musíte nakoupit patřičné skladové zásoby zboží. Zaplatíte ale zpravidla nižší cenu za uskladnění a máte vyšší ziskové rozpětí.
- Dropshipping je služba čistě zaměřená na doručení zásilek od výrobce či distributora. Jedním ze způsobů, jak se na dropshipping dívat, je ten, že prodejce je obchodníkem se zbožím, které výrobce vlastní. Prodejce dostává podíl z každé objednávky, kterou výrobce odešle, a to výměnou za marketing a zákaznický servis. Naopak fulfillment je služba specializující se na skladování, kontrolu, balení a zasílání zásilek. Vedle toho však nabízí balíček dalších služeb jako je zpracování vratek a reklamací, personalizaci zásilek, optimalizace nákladů a spolu-účast na zážitkovém unboxingu. Tyto služby, samostatně i jako balíček, pomáhají v růstu vašeho podnikání.
- Prodejce využívající služeb dropshippingu nevlastní žádné zásoby produktů, které nabízí k prodeji na svých webových stránkách. Prodejce, který využívá služeb 3PL, produkty na skladu svého fulfillment partnera naopak vlastní.
- Při dropshippingu zasílá výrobce nebo distributor zboží přímo vašim zákazníkům. Při využití 3PL zasílá objednávky vašim zákazníkům sklad fulfillment partnera. 3PL se řadí mezi specialisty na outsourcing logistiky. Dokážou vám ušít služby přímo na míru vašemu podnikání.