Přeskočit na obsah
Blog Obecné

Logistika e-shopu: Co všechno musíte zvládnout, aby byl zákazník spokojený?

Procesy a postupy spojené s řízením pohybu zboží a služeb zakoupených online se označují jako „logistika e-shopu“. Do těchto postupů patří řízení zásob, zpracování objednávek, vychystávání, balení, expedice a doručování. Dnešní svět se čím dál tím více zrychluje. Internetoví obchodníci proto musí zefektivňovat své logistické operace. Tyto operace musí zajistit, že objednávky budou vyřízeny včas a zákazníci budou spokojeni.

logistika e-shopu - kompletace

Co vše zahrnuje logistika e-shopu

Logistika e-shopu se věnuje hned několika různým oblastem od řízení zásob před doručení až po zprocesování vratek a reklamací.

Řízení zásob

Jedním z důležitých aspektů logistiky e-shopu je řízení zásob. Zahrnuje předvídání poptávky, řízení skladových zásob a zajištění dostupnosti produktů, které si zákazníci mohou objednat. Aby bylo možné řídit očekávání zákazníků a předejít jejich zklamání, zahrnuje tento postup také sledování produktů, které nejsou skladem, jsou zpětně objednané nebo na předobjednávku.

Zpracování objednávek

Další důležitou součástí logistiky e-shopu je zpracování objednávek. Její součástí je příjem objednávek, jejich ověření a příprava k odeslání. Součástí tohoto cyklu je i zaručení přesnosti objednávek, včetně správných položek, množství a dodacích adres. Nezbytný je robustní systém zpracování objednávek, který je schopen efektivně zpracovávat i velké objednávky.

Doručení

Poslední fází logistického procesu internetového obchodu je doručení. Ta zahrnuje doručení zboží na místo určení zákazníka, což může být někdy obtížné. Například doručení zboží do mezinárodních nebo vzdálených lokalit může být náročné a vyžaduje specifická logistická řešení.

Správa vratek a reklamací

Součástí logistiky e-shopu je také sledování a správa vratek i reklamací. Zásadní je mít produktivní výměnu zboží a cyklus, který řeší vrácení zboží, slevy a obchody. Součástí tohoto postupu je řízení očekávání zákazníků, poskytování jasných pokynů a zajištění rychlého a efektivního vyřízení vrácení zboží.

logistika e-shopu - balení

Logistika e-shopu ve zkratce

Závěrem lze říci, že elektronické obchodování je do značné míry závislé na logistice e-shopů. Její součástí je kompletace, balení, doprava, doručování a vracení zboží, stejně jako správa zásob a vyřizování objednávek. Dobře navržený efektivní logistický systém může internetovým obchodům pomoci snížit náklady, zvýšit spokojenost zákazníků a získat konkurenční výhodu. Pokud chtějí být internetové obchody na online trhu úspěšné, musí investovat do správné logistické infrastruktury, technologií a procesů. To jim pomůže vyřídit objednávky přesně, rychle a za přijatelnou cenu.

Jednou z možností je řešit tyto záležitosti po vlastní ose. Druhou možností je outsourcing logistiky e-shopů v podobě fulfillmentu. Výhody fulfillmentu můžete najít v našem dalším článku.

radim oulehla
Radim Oulehla
Marketing Manager
Už několik let se věnuji e-commerce. Svými postřehy a zkušenostmi přispívám na blog, abych podpořil povědomí o outsourcingu logistiky.

Nezávazně poptat logistickou konzultaci

Zbavte se starosti s logistikou a zefektivněte vaše procesy díky našemu fulfillment centru.

Logistická konzultace zdarma

Důvěřují nám tito zákazníci