Jaké způsoby logistiky se využívají v české e-commerce? Existuje několik základních řešení e-commerce logistiky, které si v dnešním článku představíme. Ukážeme si jejich výhody, nevýhody i to jakou variantu e-shopisté volí nejčastěji.
V České republice budeme mít už velmi brzy 45 tisíc internetových obchodů. Většina z nich si řeší logistiku po vlastní ose. Jsou to zejména malé e-shopy, kterým se vleze veškeré zboží do několika polic v garáži nebo do jedné malé pronajaté místnosti. Velké množství e-shopů dokonce nepřijde se zbožím vůbec do styku, což je způsobeno externími způsoby logistiky jako je třeba fulfillment nebo dropshipping.
Základní dělení e-commerce logistiky
Pro začátek bychom mohli rozdělit způsoby logistiky v e-commerce na dva druhy, a to interní logistiku a externí logistiku. Do interních způsobů logistiky bychom mohli zařadit vlastní sklad s logistikou a ne tak využívaný způsob, kterým je přeposílání objednávek. Externí druhy logistiky bychom mohli rozdělit na další dva druhy, mezi které by patřilo fulfillmentové řešení nebo tzv. dropshipping.
Interní způsoby e-commerce logistiky
Výhody interního řešení logistiky spočívají především v tom, že máte své zboží pod kontrolou, máte přehled o veškerém toku zboží, umožňuje vám to větší personalizaci, průběžnou kontrolu kvality, dodržení přesných skladovacích parametrů jako je třeba teplota, vlhkost apod.
Nevýhody tohoto způsobu logistiky spočívají v tom, že se logistice musí věnovat velká řada odborníků, což sebou nese vysoké náklady. Dále se zavazujete k fixním nákladům. Máte zbytečné starosti se správou skladu, komunikací s dopravci, organizováním směn, svozů, balením a spoustou dalšího.
Vlastní sklad s logistikou
V tomto případě máte vlastní sklad, který máte pod svoji plnou kontrolou. V tomto případě si po vlastní ose řešíte nastavení veškerých procesů a toků zboží – naskladnění, uskladnění, vyskladnění, vychystávání objednávek, balení, kontrolu atd. Vlastní sklad s logistikou je asi nejpoužívanějším řešením.
Tento způsob e-commerce logistiky využívají hlavně začínající e-shopisté nebo naopak obří internetové obchody typu Alza, Mall, CZC a další. Začínajícím e-shopistům umožní tento způsob dopravy větší personalizaci. Mohou těžit z toho, že mají málé množství objednávek a mohou si tedy s balením a expedicí vyhrát tak, že se z toho jednoduše stane konkurenční výhoda.
U obřích e-shopů je zase tento způsob logistiky volen kvůli tomu, že se jim už vyplatí investovat do vlastního systému než si systém pro skladové a logistické hospodářství pronajímat na základě měsíčního tarifu.
Přeposílání objednávek
Jedná se o další způsob e-commerce logistiky, který využívají zpravidla malé e-shopy. Spočívá v tom, že e-shopista objednává zboží u dodavatele až ve chvíli, kdy zboží u něj v e-shopu objedná koncový zákazník. Objednávku může koncovému zákazníkovi poslat přímo váš dodavatel nebo ho pošle vám a vy poté konečnému zákazníkovi.
Tím e-shopistům odpadá nutnost mít a provozovat vlastní sklad. Stačí jedna místnost, kde mohou objednávky jednoduše přebalit, zkontrolovat a odeslat. Výhodou jsou velmi nízké počáteční náklady, není nutné platit za sklad, energie ani za zásoby zboží. E-shopista nemusí řešit logistiku a může se více věnovat marketingu, produktu a prodeji, má vlastní e-shop s vlastním designem.
Nevýhodou může být to, že je obchodník produktově velmi omezený. Ne každý dodavatel umožňuje přeposílání objednávek a pokud ano, má omezený sortiment. Pokud se obchodník rozhodne, že objednávky bude dodavatel nejprve doručovat jemu a on koncovému zákazníkovi, zbytečně se mu tím zvyšují logistické náklady a tedy i jeho marže. Problém je i to, že v případě vratek nemůže zboží vrátit dodavateli a zůstane mu skladem. Podobně jsou na tom reklamace.
Externí způsoby e-commerce logistiky
Výhodou externích způsobů logistiky je především to, že uspoříte mnoho času a ve většině případů i peněz. Externí způsoby logistiky za vás vyřeší příjem zboží, vstupní kontrolu, skladování, vychystávání, balení objednávek, odesílání i reverzní logistiku (vratky a reklamace).
Nevýhodou je, že ztrácíte kontrolu nad svým inventářem. Při volbě špatného logistického partnera může dojít k poškození dobré pověsti vaší společnosti. Zavedení nemusí být úplně jednoduchou záležitostí.
Fulfillment
Díky fulfillmentu je možné outsourcovat kompletní logistiku vašeho e-shopu. Od dropshippingu se liší tím, že máte vlastní skladové zásoby a vlastní zboží, ale o jeho správu, uskladnění, vychystávání a balení se stará externí partner.
Fulfillmentové centrum v podstatě převezme vaše skladové zásoby, umístí je do svého centra. Váš e-shop se integruje do jeho systému a jakmile u vás někdo nakoupí, objednávku začne fulfillment vybavovat. Jakmile dojde ke kompletaci a zabalení, odešle balíček dle zvoleného způsobu dopravy.
Jeho výhodou je úspora času, kdy se majitel nebo provozovatel e-shopu nemusí zabývat logistikou a může se soustředit více na byznys. Další výhodou jsou slevy na poštovném, obalových materiálech, platíte jen za to, co využijete, objednávky odesíláte rychle a flexibilně. Další výhody i nevýhody fulfillmentu si můžete přečíst v našem článku.
Dropshipping
Dropshipping funguje podobně jako fulfillment s tím rozdílem, že zboží není vaše, vlastní ho dodavatel. Při této spolupráci rovněž nepřijdete se zbožím do styku. Objednávka se podobně jako u fulfillmentu propíše do systému vašeho dodavatele, dojde k jejímu vychystání, zabalení a odeslání.
Výhodou je, že neplatíte ani za skladování, za příjem zboží, vychystání objednávek apod. Kvůli tomu vám ale dropshipper nabídne nižší marži než kdybyste měli vlastní produkty skladem. Nevýhodou je, že máte menší kontrolu nad dostupností výrobků, doprava může být pomalejší a dražší.
Závěr
E-commerce logistika nabízí různé možnosti. Každý z nich přináší různé výhody a nevýhody, proto je důležité se s nimi seznámit a zvolit pro svůj obchod takové řešení, které přinese největší množství benefitů.