Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii souhlasu.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k aktivaci základních funkcí tohoto webu, jako je poskytování zabezpečeného přihlášení nebo úprava předvoleb souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra okamžitého opuštění, zdroj návštěvnosti atd.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování přizpůsobených reklam návštěvníkům na základě stránek, které jste dříve navštívili, a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

Přeskočit na obsah
Blog Důležité pojmy

Jak pomáhá cross-selling a up-selling navyšovat tržby?

Existuje mnoho marketingových a prodejních technik, které firmám pomáhají různými cestami zvýšit tržby. Cross-selling a up-selling se řadí mezi prodejní techniky, které přímočarým způsobem nabídnou další produkt, který s vaším původním výběrem souvisí nebo nabídnou produkt, který je v některých aspektech pro kupující zajímavější. Ať již ve světě přímého prodeje nebo e-commerce, obě techniky mají za cíl navýšit prodeje profesionální cestou a maximálně uspokojit i náročného zákazníka.

cross-selling

Co je to cross-selling?

Prodejní technika, která nabídne zákazníkovi související produkt k tomu, který si v nákupu již zvolil. Cílem je vyšší útrata zákazníka. Jedná se o nenásilnou formu navýšení prodeje, kdy jsou zákazníkovi předloženy návrhy, které může či nemusí využít.

Příklad z e-commerce

Zákazník na e-shopu vybírá nový notebook. E-shop mu před objednávkou, nebo v jejím průběhu, nabídne související produkt či příslušenství. Může se jednat o několik dalších různých položek (v terminologii logistiky a e-commerce se jedná o jednotlivá SKU, která jsou ukazatelem šíře nabídky firmy). E-shop také může upozornit na to, jaké obdobné produkty si zakoupili ti, kteří sháněli stejný produkt. K notebooku e-shop přihraje například počítačovou myš, tašku na notebook, USB nebo třeba externí disk. Zákazník ve finále k notebooku pořizuje další položku.

Příklad z přímého prodeje

Zákazník v kavárně volí capuccino a prodávající mu k němu nabízí výborný koláč. Může se jednat jak o zvýhodněný balíček, tak o samostatný další produkt za plnou cenu. Pokud zákazník nabídku přijme, jednalo se o úspěšný cross-selling.

Jak cross-selling pomáhá v podnikání?

  • Odkryje zákazníkovi širokou nabídku souvisejících produktů či služeb, které si v průběhu nákupu sám nemusí uvědomit, ačkoliv je poté zhodnotí jako prospěšné nebo zajímavé.
  • Zákazníkovi šetří čas a práci. Nemusí vyhledávat souvisejících produkty a příslušenství. Jsou mu automaticky nabízeny.
  • Nabídne zvýhodněné balíčky souvisejících produktů, které zákazníka posunou k vyšší útratě (místo jednoho produktu jich pořídí více, ať již na základě reálné potřeby, kterou si díky cross-sellingu uvědomil, nebo na základě výhodné nabídky).
  • Vyzdvihne produkty, které by jinak mohly být zákazníkem přehlédnuty.

Společnost Amazon připisuje až 35 % svých prodejů cross-selling prodeji. Pravidelně upozorňují zákazníky na možnost koupě souvisejícího zboží.

Co je to up-selling?

Prodejní technika, která spočívá v povzbuzování zákazníka k nákupu lepší verze produktu, který se rozhodl zakoupit. Cílem je také vyšší útrata zákazníka, ale i důkaz profesionality a znalosti svých produktů a trhu.

Příklad z e-commerce

Zákazník na e-shopu vybírá nový notebook. E-shop mu nabízí a úspěšně prodává novější verzivětší pamětí a lepším příslušenstvím.

Příklad z přímého prodeje

Zákazník v kavárně volí klasické cappucino. Prodávající ho úspěšně naláká ke koupi většího balení nebo verzi s příchutí.

Jak up-selling pomáhá v podnikání?

  • Odkryje sílu značky ve smyslu inovací a trendů.
  • Upozorní zákazníka na nejnovější nebo nejzajímavější verzi produktu, který si sám vybral, a tím dokáže profesionalitu a znalost ve svém oboru.
  • Firma navyšuje odbyt svých nejnovějších produktů a starší kolekce může nabízet se slevou. V odvětvích, kde jsou důležité trendy a vývoj (elektronika, automobily, móda a jiné), je úspěšný prodej nových řad zásadní.
  • Zákazník nakupuje chytře. Utrácí za to nejlepší, co v tu chvíli značka či trh nabízí. Má tak pozitivní zkušenost a k firmě se vrací opakovaně.

Cross-selling a up-selling jako ideální balíček

Prodejní techniky cross-selling a up-selling mohou velmi dobře fungovat paralelně nebo se doplňovat. Příklady najdeme v každém odvětví. V kavárně namísto klasického cappucina kývneme na nabídku většího balení (up-selling) a následně ho doplníme i lahodným koláčem (cross-selling). V rámci elektronického nákupu jsme získali informaci o inovaci námi vybraného notebooku. Rozhodujeme se tedy pro jeho koupi (up-selling) a zároveň jej doplňujeme vhodnými komponenty, na které nás e-shop upozorňuje (cross-selling). Vedle přínosu firmám ve smyslu zvýšení tržeb, bývají obě techniky velmi dobře hodnoceny i samotnými kupujícími, kterým přinášejí řadu výhod.   

Petr Litavec
Petr Litavec
Head of Authentica Fulfillment
Posledních 5 let působím jako project manager v oblasti logistiky. Čas od času přispívám svými postřehy na blog za účelem zpopularizování outsourcingu logistiky u nás v ČR.

Nezávazně poptat logistickou konzultaci

Zbavte se starosti s logistikou a zefektivněte vaše procesy díky našemu fulfillment centru.

Logistická konzultace zdarma

Důvěřují nám tito zákazníci