Pokud jde o skladování, správu zásob a logistiku, mají e-shopy dvě základní možnosti, které mohou využít. Buď mohou provozovat vlastní sklad a logistiku si řešit po své ose nebo přenechat celou tuto záležitost do rukou fulfillmentu. E-shopy ale mnohdy neumí spočítat náklady, které jim tato řešení přinesou. V tomto článku se tedy podíváme na to, jak obě varianty porovnat a zjistit, která se z pohledu nákladů vyplatí vašemu e-shopu víc.
Šablona pro porovnání vlastního skladování
Abychom vám práci co možná nejvíce usnadnili, připravili jsme pro vás šablonu, se kterou bude výpočet a porovnání nákladů vlastního skladování a fulfillmentu hračka. Šablonu si můžete jednoduše stáhnout po vyplnění krátkého dotazníku. Díky vyplnění dotazníku od nás zároveň obdržíte nezávaznou kalkulaci ceny fulfillmentu, která bude sloužit k porovnání nákladovosti.
Vlastní skladování
Údaje pro výpočet nákladů vlastního skladování samozřejmě musí pocházet z vaší ruky. Měli byste mít k dispozici co možná největší množství relevantních dat. Čím přesnější data a čím větší množství jich budete mít k dispozici, tím přesnější bude i kalkulace.
Průměrný měsíční náklad jednotlivých položek
Základem všeho je mít data veškerých logistických nákladů, které aktuálně máte vzhledem k expedici vašich objednávek. Ve všech případech byste měli brát v úvahu průměrnou částku položky za posledních 12 měsíců. Jedná se o průměrný měšíční náklad těchto položek:
Intralogistické náklady
Jedná se o interní logistické náklady. Šablona vám automaticky vypočítá celkové průměrné náklady na intralogistiku, ale i průměrný měsíční náklad pro jednotlivé položky a na jednu zásilku.
- Nájem – Jedná se o fixní náklad za pronájem vašich skladových prostor. Patří sem nájemné/hypotéka, služby, údržba a opravy vlastního zařízení.
- Pojištění a zabezpečení – Pojištění prostor a skladových zásob případně zabezpečení jako je kamerový systém, bezpečnostní systém apod.
- Energie a správní poplatky – Průměrný variabilní náklad, který zahrnuje platbu za elektřinu, vodu, topení, úklid apod.
- Vybavení skladu – Rozdíl mezi pořizovací a aktuální cenou skladového vybavení. Náklady na nákup a údržbu zařízení, jako jsou vysokozdvižné vozíky, paletové vozíky a další manipulační zařízení. Dále skenery, čtečky, tiskárny apod.
- Software – Náklady vynaložené na pronájem či vývoj systému. Náklady na nákup a údržbu jiných technologií potřebných pro vlastní skladování a plnění, jako jsou systémy řízení skladu a systémy pro správu objednávek.
- Pracovní síla – Celková hrubá mzda skladníků, brigádníků a vedoucího zaměstnance. Tyto náklady zahrnují mzdy, benefity a další výdaje spojené s vašimi zaměstnanci, kteří se starají o skladování a expedici. Nezapomeňte, že byste měli počítat i dovolenou, odhad nemocenské apod.
Distribuční náklady
Jedná se o náklady spojené s expedicí a doručením koncovému zákazníkovi. Šablona vám opět vypočítá jednotlivé měsíční náklady.
- Obalové materiály – Náklad za obalové materiály, výplně, lepící pásku, bublinkové fólie, stretrch fólie apod.
- Doprava – Náklad dopravní služby koncovému zákazníkovi.
Náklad vzhledem k logistice
Ne každý náklad se ze 100 % váže přímo na logistiku, např. vedoucí pracovník nemusí nutně věnovat pozornost jen vedení skladu, ale také jiným oblastem jako je marketing, obchod apod. Z toho důvodu mu nemůžete přiřadit 100% náklad vzhledem k logistice. Náklad na tyto a podobné položky musíte v kalkulaci zohlednit. Stačí procentuálně vyjádřit, jak je daná položka relevantní vzhledem k logistice.
Logistický náklad na položku
V dalším sloupci naleznete měsíční průměrný náklad na danou položku. Šablona vám tento náklad vypočítá automaticky po vyplnění prvních dvou buněk. Jedná se o čistý náklad položky na logistiku.
Logistický náklad na zásilku
V sloupci napravo by se vám automaticky měl vypočítat náklad dané položky na jednu expedovanou zásilku. Tato složka je nutná k výpočtu celkové ceny na zásilku.
Celkové měsíční náklady
Tuto položku vám rovněž automaticky šablona vypočítá. Jedná se o celkové měsíční náklady na logistiku.
Průměrný měsíční objem expedovaných objednávek
Abychom mohli vypočítat průměrný logistický náklad na jednu expedovanou objednávku, je nutné mít k dispozici průměrné počty objednávek za posledních 12 měsíců. To je dostatečně dlouhá doba, aby byla zohledněna i sezónnovost. Můžete počítat i s průměrným měsíčním počtem objednávek za poslední 3 nebo 6 měsíců. Kalkulace ale nemusí být tak přesná.
Celkový náklad na zásilku
Přesně k tomuto údaji se potřebujeme dopátrat. Šablona ho dopočítá automaticky podle zadaných údajů. Celkový náklad na zásilku při vlastním skladování a logistice budeme následně porovnávat s celkovým nákladem na zásilku při využití fulfillmentu.
Srovnání fulfillment skladu a vlastního skladování
Ve chvíli, kdy znáte své aktuální náklady na jednu zásilku, můžeme překročit ke srovnání s řešením logistiky v podobě fulfillmentu. Cenovou nabídku od fulfillmentu je nutné získat na míru vašim potřebám. Každý e-shop je totiž unikát. Má jiné množství skladových zásob, jiné rozměry produktů apod.
K tomu, abychom vám mohli cenu fulfillmentu nacenit, budeme potřebovat znát množství vašich objednávek, skladových zásob a dalších parametrů. K nezávaznému nacenění stačí vyplnit dotazník níže. Cenovou nabídku na míru vám pak odešleme do dvou pracovních dnů.
Hledáte vhodného fulfillment partnera? Doporučujeme přečíst si článek „Jak vybrat fulfillment pro e-shop„, kde najdete spoustu skvělých tipů. V případě, že se teprve rozhodujete, zda využít fulfillment nebo vlastní skladování, přečtěte si článek „Výhody a nevýhody fulfillmentu„.