Jako v každém odvětví, i v e-commerce logistice, se můžete setkat se specifickými pojmy pro daný obor. Jinak tomu není ani při práci se skladovými zásobami ve fulfillment centru nebo ve vlastním skladu. Pokud jste během pročítání článků věnujících se e-commerce podnikání narazili na termín SKU, v tom dnešním vám tuto zkratku objasníme! Zjistíte kterého zboží se to týká, i jak s jeho pomocí, plánovat optimální dodávky zboží.
Kde se vzal pojem SKU?
Označení SKU pochází z anglického “Stock Keeping Unit” a vyjadřuje unikátní kód pro konkrétní druh zboží. Může se lišit na základě barvy, velikosti, typu, materiálu, značky, hmotnosti, objemu, balení, atd., to znamená, že jakákoliv sebemenší maličkost, může definovat nové SKU.
A v čem se liší unikátní EAN kód od Stock Keeping Unit? European article number – EAN je univerzální označení, které mohou přečíst kdekoliv. Stock Keeping Unit si můžete definovat dle vlastních potřeb a při jeho sestavování je důležité, abyste se v názvosloví orientovali vy, případně zaměstnanci fulfillment centra. Oproti barkódům a EAN kódům je jeho velkou výhodou, že se velmi snadno čte a to bez nutnosti čtecího zařízení.
Proč by vás to mělo zajímat?
O Stock Keeping Unit se začnete zajímat ve chvíli, kdy potřebujete vyčíslit veškeré druhy vašeho sortimentu. Musíte vzít v potaz i drobné rozdíly tak, aby pracovník skladu do objednávky vychystal přesně to zboží, které si zákazník koupil. Pro snazší pochopení celého termínu si uvedeme příklad. Představte si, že prodáváte dětské hračky a potřebujete vytvořit SKU pro 6 variant dětských balónků na hraní.
- SKU – balonek – modrožlutý – S
- SKU – balonek – modrožlutý – M
- SKU – balonek – modrožlutý – L
- SKU – balonek – zelenomodrý – S
- SKU – balonek – zelenomodrý – M
- SKU – balonek – zelenomodrý – L
2 druhy zboží x 3 velikosti = 6 produktových variant, tudíž 6 jedinečných SKU kódu ve vašem interním systému.
Sledovat SKU se vyplatí!
SKU je zkrátka základ pro řízení skladových zásob. Pokud jej zavedete, budete mít v rukách detailní analytické informace, které budou pro vaše podnikání přínosné.
- identifikujete nejprodávanější SKU – to můžete použít použít napříč všemi marketingovými kanály a propagovat a prioritizovat dobře prodejné zboží
- dokonalý přehled o skladových zásobách – optimálním plánováním dodávek, zajistíte plynulý prodej zboží, bez výpadků
- dokážete si stanovit minimální množstevní hranici pro další naskladnění nového zboží – sestavíte ji na základě předpovědi prodejů a sezónnosti
- definujete alternativní produkty, které zákazníci chtějí, pokud je původní preferované zboží vyprodané
- dokážete identifikovat varianty vašich up-selling a cross-selling produktů
- zjistíte nejméně prodávané SKU, které můžete ze svého sortimentu vyloučit
Kde všude potřebují vědět SKU?
Stock keep unit budete potřebovat primárně při práci ve skladu a je jedno, jestli se jedná o sklad vlastní nebo outsourcovaný. Při plánování skladovací plochy se tento pojem využívá pro lepší představu o objemu zboží, abychom věděli, kolik místa dané zboží ve skladu zabere. Zároveň se jedná o jednu z prvních otázek, které vám váš account manager položí, pokud budete poptávat outsourcing logistiky e-shopu.
Zajímáte se o možnosti, jaké vám nabízí Authentica Fulfillment? Pro své klienty nabízíme mnohem víc, než jen skladovací prostory a perfektní servis. Neváhejte se na nás obrátit s jakýmikoliv dotazy a kontaktujte naše zákaznické oddělení. Díky našim mnohaletým zkušenostem jsme připraveni společně posunout vaše podnikání o další mílový krok kupředu.