Provozujete-li internetový obchod a poohlížíte se po outsourcingu logistiky, je důležité vnímat základní faktory, které vám řeknou, jaký fulfillment pro e-shop vybrat. Těmito faktory se budete při výběru vhodného poskytovatele rozhodovat. Pokud jste nikdy o fulfillmentu neslyšeli, jedná se o službu, kdy její zprostředkovatel uskladní vaše produkty ve svém skladu, stará se o vychystávání i expedici vašich objednávek, vratky, reklamace a další.
Faktory, které napoví, jak vybrat fulfillment pro e-shop
Zde je několik klíčových faktorů, které vám dají větší vhled při rozhodování o vhodném fulfillment partnerovi.
- Spolehlivost
- Zákaznický servis
- Ceny
- Dopravci
- Způsoby integrace
- Doplňkové služby
- Skryté poplatky
Spolehlivost
Při outsourcingu logistiky e-shopu musíte volit takového partnera, který bude spolehlivý. Svěřujete mu vaše zboží a také část kontaktu s koncovým zákazníkem. Volte tedy ověřenou společnost s historií. Prověřte si její reference, ptejte se, jak řeší určitě typy problémů a pokud je to možné, zeptejte se na zkušenost některého z aktuálních zákazníků. Vhod přijde i osobní schůzka, abyste si mohli prohlédnout jednotlivé procesy i prostory, odkud společnost bude objednávky vašeho e-shopu expedovat.
Zákaznický servis
Komunikace je u outsourcingu logistiky velmi důležitá a měla by rozhodně patřit mezi faktory, které vám řeknou, jak vybrat fulfillment pro e-shop. Tím, že nemáte sklad pod vlastní kontrolou, musí být zákaznický servis velmi flexibilní a musí umět rychle reagovat na vaše požadavky. Pokud budete zjišťovat reference u stávajících zákazníků fulfillmentu, nezapomeňte se zeptat na zkušenosti i s touto oblastí.
Ceny
Je samozřejmé, že jeden z faktorů bude cena, která ovlivňuje váš zisk. Nechte si vypracovat detailní cenovou nabídku a porovnejte je s ostatními fulfillmentovými službami. Dejte si ale pozor na názvosloví a parametry, které se v cenové nabídce objeví. Poskytovatelé fulfillmentu používají různé rozměry pro skladování produktů např. v binech. Jedna společnost může mít menší rozměr binů a logicky i nižší cenu. U jiné to může být přesně naopak. Ověřte si tedy i tyto parametry
Zároveň se dívejte na cenové nabídky komplexním pohledem. Některé fulfillmenty schválně sleví na svých službách jako je vychystávání a kompletace objednávek, ale o to více zvýší cenu za obalové materiály a dopravu.
Místo
V neposlední řadě by vás mělo při otázce jak vybrat fulfillment pro e-shop zajímat i umístění dané společnosti. Prodáváte jen lokálním zákazníkům nebo zákazníkům z celého světa? Je potřeba se zamyslet nad lokalizací a dostupností daného fulfillmentu. Nachází se poblíž dálnice, letiště nebo jiné? Pokud ne, bude to velká komplikace pro dopravce, ale i pro vás. Dopravci ztratí několik hodin času při doručení objednávek koncovým zákazníkům. Pro obchodníky je ale důležité, aby byly objednávky doručeny co možná nejdříve.
Dopravci
Většina fulfillmentů nabízí desítky různých způsobů přepravy. Pravdou ale je, že jen některé z nich preferuje a má nasmlouvané speciální ceny. Pokud je preferován určitý dopravce přímo z vaší strany, ověřte si jak se cena za dopravu liší u jednotlivých fulfillmentů.
Způsoby integrace
Myslete i na to, jaké způsoby integrace fulfillemntová společnost nabízí a jak je tato integrace funkční. Výhodou je jistě přímé napojení na daný e-shopový systém např. přímé napojení na Shoptet, Prestashop apod. než napojení přes služby typu Baselinker.
Skryté poplatky
Poslední faktor, který vám pomůže odpovědět na otázku, jak vybrat fulfillment pro e-shop jsou skryté poplatky. Ve spoustě případů fulfillmentové služby mají skryté poplatky. Snažte se najít takovou službu, která je transparentní. Podrobně si přečtěte smlouvu a vyhýbejte se zbytečně komplikovaným ceníkům. Právě tam se můžete ve výpočtech snadno ztratit a ve výsledku zbytečně prodělat.
Doplňkové služby
Nabízí fulfillment kromě skladování a logistiky i něco navíc? Pokud ano, je to jistě výhoda, která vám může ušetřit námahu a ve výsledku i peníze. Ať už se jedná o kompletace produktů, návrh či výrobu vlastních obalových materiálů, realizace in-store designu, to vše se vám může hodit a je více než žádoucí mít takové služby zajištěné pod jednou střechou.
Závěr
V článku jsme představili několik základních faktorů, které vám napoví, jak vybrat fulfillment pro e-shop. Existuje mnoho dalších faktorů, které je třeba zvážit při výběru fulfillmentu, ale ty jsou už velmi individuální např. dle vašich možností, druhu zboží, velikosti apod. Tím nejdůležitějším však zůstává kvalita služeb, které společnost nabízí. Vždy byste si měli vybrat společnost, která působí na trhu delší dobu, má dobrou pověst a pozitivní hodnocení zákazníků. Můžete se také zeptat zákazníků, kteří již dříve využili služeb fulfillmentu, na jejich doporučení.