V oblasti e-commerce stále častěji slýcháme o tzv. fulfillmentu, nicméně mnoho lidí stále nemá ponětí, co si pod tímto pojmem představit. Co je to tedy fulfillment a proč by provozovatelé e-shopů měli využití fulfillmentu zvážit?
Fulfillment zpopularizoval americký Amazon již před několika lety. V principu se jedná o outsourcing logistiky, kdy provozovatel e-shopu přenechává zpracování zásilek službě třetí strany, tedy fulfillment centru. E-shop tedy nemusí vůbec přijít do kontaktu s prodávaným zbožím a veškerou logistiku přenechává fulfillment centru, které zpravidla pouze reportuje e-shopu data o odeslaných zásilkách. Zmiňme si hlavní výhody využívání fulfillment centra a důvody, proč tuto službu začít využívat.
Výhody fulfillment centra
Využívání služeb tohoto centra má mnoho výhod, ze kterých mohou profitovat především malé a střední e-shopy. To ale neznamená, že outsourcing logistiky není vhodný pro velké hráče. Vypíchli jsme několik hlavních důvodů, proč přejít na outsourcing logistiky, díky čemu může profitovat i váš e-shop.
Úspora času
Největší výhodou outsourcingu logistiky je bezesporu úspora času. Mnoho provozovatelů e-shopů si není vědoma, kolik času tráví logistikou, kdy nesmíte zapomínat na cenu vlastního volného času. Majitelé či management by se měl věnovat rozvoji podnikání, marketingu a dalším činnostem, které posunout podnikání kupředu. Díky využití FF centra je toto možné.
Úspora nákladů
Tato centra jsou obvykle vybavena moderním softwarem a automatizací. Jsou tedy schopna dosáhnout nižších nákladů v porovnání s provozem vlastního skladu, který není tak automatizován. I když vezmeme v potaz marži fulfillment centra, je velmi pravděpodobné, že nákladově bude provoz malého skladu dražší, než využití fulfillment centra.
Efektivnost fulfillmentu
Jak již bylo zmíněno, tato centra disponují vyspělým softwarem a automatizací, díky čemuž je jejich provoz velmi efektivní. Tak jako v mnoha oborech, jde i při provozu logistického centra o úspory z rozsahu. Čím více položek tedy sklad zpracuje, tím levněji vychází poplatek za vychystání objednávky, protože se rozloží fixní náklady. Při provozu vlastního skladu byste museli dosáhnout na objemy v řádu tisíců zásilek za den, abyste byli schopni dosáhnout takovéto efektivity a nízkých nákladů na položku.
Automatizace
Jednou z největších výhod je patrně možnost automatizace logistických procesů a s tím spojené rychlejší vyřizování objednávek. Tato centra nabízejí možnost napojení na váš aktuální systém. Znamená to tedy, že jakmile přijde objednávka na e-shop, automaticky je poslána do fulfillment centra. Až se objednávka zpracuje, přijde vašemu e-shopu sledovací číslo zásilky, které je již automaticky odesláno i vašemu zákazníkovi.
Cena fulfillmentu
Cenovou politiku má většina poskytovatelů velmi podobnou a většinou se skládá z těchto částí:
- příprava zásilky (pick&pack)
- uskladnění
- poštovné
- zpracování vrácených zásilek
- další služby
Například příprava zásilky o dvou položkách může být za 49 Kč, kdy se účtuje 40 Kč za první položku a 9 Kč za každou další. Nicméně záleží na celkovém objemu zásilek, kdy platí, že čím více zásilek odešlete, tím menší je poplatek za zpracování. Příklad cen za outsourcing logistiky najdete zde.
Shrnutí
V době, kdy e-commerce vykazuje rekordní růst a zákazníci jsou náročnější, má smysl uvažovat o outsourcingu logistiky za účelem zefektivnění logistických procesů, úspory času a nákladů. Neváhejte nás kontaktovat pro individuální nacenění fulfillmentu právě pro váš e-shop. Začněte se ve svém podnikání věnovat tomu, co je důležité a logistiku nechce na nás.
Nejčastěji kladené otázky
Je to služba zajišťující outsourcing logistiky e-shopu. Fulfillment služba tedy rozesílá zásilky e-shopům, za což e-shop fulfillment centru platí, obvykle poplatek za zpracování zásilky.
Zefektivníte logistiku a ušetříte náklady oproti provozu vlastního skladu.
Obvykle platíte za uskladnění zboží a poplatek za vychystání jednotlivých objednávek. Příklad cen najdete zde.